پرش لینک ها

اصطلاحات و و فرهنگ واژه ها در صنعت فرش

ابرش:

دورنگی شدن زمینه و حاشیه فرش به دلیل استفاده از کلاف‌های متفاوت پشم و یا رنگرزی نامناسب(، تغییرات در سایه یکرنگ در یک فرش، که معمولاً در یک خط افقی ظاهر می‌شود. ابرش زمانی می‌تواند رخ دهد که بافنده از پشمی که رنگ به‌طور غیریکنواخت به آن اعمال‌شده استفاده می‌کند و یا از پشم با تکه‌های رنگ متفاوت استفاده می‌کند. حتی در تکه‌ی رنگ یکسان، ابرش می‌تواند ناشی از تفاوت‌ها در آب مورداستفاده برای شستن پشم رنگ‌شده یا با تفاوت‌ها در خود پشم باشد.

سرتاسر:  

یک اصطلاح برای توصیف یک الگوی تکراری که تمام زمینه فرش را پوشش می‌دهد. این نوع الگو معمولاً بدون نقش مدالی مرکزی بافته می‌شود.

عتیقه:

تعریف دقیق و مشخص فرش عتیقه، که هنوز توسط مرسومات ایالات‌متحده مورداستفاده قرار می‌گیرد، نیازمند این است که فرش بیش از صدسال داشته باشد. درواقع، بیشتر قالیچه‌های قرن نوزدهم، حتی اگر کمتر از یک‌صد سال داشته باشند، اکنون عتیقه در نظر گرفته می‌شوند.

کهنه:  

اصطلاح antiqued یا antiquing به نوع شستشوی شیمیایی اشاره دارد که ظاهری قدیم به یک فرش می‌دهد. این فرایند به‌طورکلی برای فرش‌های چینی که در طرح Peking بافته‌شده‌اند استفاده می‌شود. این روش در حال حاضر توسط بسیاری از نواحی فرش‌بافی استفاده می‌شود.

نقش عربی یا اسلامی:  

یک عنصر طراحی شامل درخت‌های مو درهم‌پیچیده، پیچک، برگ‌ها و گل‌ها است.

ابو سون:  

یک فرش با استفاده از گلیم، یا تکنیک slit-tapestry در فرانسه بافته می‌شود. این اصطلاح همچنین اشاره به طراحی شبیه به این فرش‌ها دارد، که به‌طورکلی نشان‌دهنده مدالیون گل‌دار کارشده در سایه‌های نیل گیاه است.

کیسه:

یک فرش کوچک و مربعی با یک گلیم دراز که برای تشکیل یک بخش به پشت تا می‌شود.

بخارا:

شهر بخارا زمانی یک مرکز تجاری مهم در ترکستان بود و درگذشته تمام فرش‌هایی که برای فروش مجدد فرستاده‌شده بود حقیقتاً فرش بوخارا نامیده می‌شد. امروزه واژه بخارا به یک نوع کلی از فرش ترکمن اشاره دارد که در شمال شرق ایران و در روسیه بافته می‌شود. فرش‌های بخارا در هشت‌وجهی پای فیل ترکمنی باستانی به کار گرفته می‌شوند که همچنین با عنوان گول نیز نامیده می‌شود. این الگو در رج‌ها و ستون‌ها، معمولاً در یک زمینه قرمز عمیق تکرار می‌شود. الگوی بخارای نسبتاً مناسب و ساده، اولین ساخته در پاکستان بود. آنجا و در هند این در محدوده و اندازه‌های وسیع ساخته می‌شود، از یک پادری به‌اندازه 1 مترمربع تا 18 در 12 فوت و اندازه‌های بزرگ‌تر اتاق. علاوه بر طرح رنگ قرمز سنتی، فرش‌های پاکستانی‌ و بوخارایی‌ هندی در رنگ قهوه‌ای مایل به قرمز، قهوه‌ای مایل به زرد، نارنجی، و آبی تیره، سبز، آبی لاجوردی و طلایی یافت می‌شوند.

حاشیه:

نوار یا باریکه، یا گروهی از نوارها و باریکه‌ها در اطراف لبه فرش که یک قاب را برای محصور کردن زمینه‌ی مرکزی تشکیل می‌دهند. نوارهای مرزی، که تقریباً همیشه در تمام چهار طرف فرش وجود دارند، در یکرنگ یا الگوهای مختلف به کار گرفته می‌شوند.

بوته:

یک عنصر طراحی کلاسیک که از آن شکل اصلی کشمیری شناخته‌شده مشتق شده است. بوته به گلابی، برگ، کاج یا نخل نیز اشاره دارد.

زربفت، طرح برجسته:

هرگونه بافتنی که یک الگوی برجسته دارد.

حاشیه شکسته:

یک حاشیه که به‌جای اینکه از زمینه با خطوط صاف جدا شود، به سمت زمینه امتدادیافته است. این نوع حاشیه نسبت به حاشیه‌های دیگر معمولاً بیشتر مربوط به الگو درزمینهٔ فرش است. این معمولاً در فرش‌هایی دیده می‌شود که بر اساس طرح‌های فرانسوی هستند.

کارتون:

طراحی فرش، همان‌طور که در کاغذ گرافیکی نشان داده‌شده است. هر بلوک یا مربع یک گره تک در پایه را نشان می‌دهد.

کارتوچه:

یک عنصر طراحی که اندکی شبیه یک پانل یا قاب عکس است. کارتوچه ممکن است رنگ جامد باشد، یا ممکن است حاوی یک کتیبه، یک تاریخ یا طراحی دیگری باشد.

قفقازی:

یک نام کلی که به طراحی هندسی، و رنگی جسورانه اشاره دارد که در ابتدا در منطقه کوه قفقاز تولیدشده است.

شستشوی شیمیایی:

یک فرآیند که در آن‌یک درخشندگی برای پایه فرش اختصاص داده‌شده است. این نه‌تنها از طریق اقدامات شیمیایی روی رنگ پشم، بلکه همچنین از طریق اقدام شیمیایی دربرداشتن فیبرهای کوتاه و عمده، که تمایل به جذب نور دارند، ایجاد می‌شود.

رنگ‌های کروم:

رنگ‌های مصنوعی مدرن که از دورنگی پتاسیم برای ایجاد یک پیوند میان مواد رنگی و فیبر استفاده می‌کنند.

جاجیم:

یک کلمه سنتی برای پتو آناتولی ساخته‌شده از چندین نوار مختلف از پارچه کولمب رنگ نشده است که به هم دوخته و گلدوزی شده‌اند. که djidjim نیز نامیده می‌شود.

Cloud band

 یک عنصر طراحی، معمولاً با قالیچه‌های چینی همراه است که عملاً در الگوی گل‌دار در سراسر جهان ظاهر می‌شود. این شکل شبیه به ابرها آخرین حرف الفبای یونانی است.

نبشی:

عنصر اصلی طراحی در بسیاری از فرش‌ها. معمولاً شامل یک قسمت ربع مدالیون مرکزی یا یک الگوی متمایز دیگر است.

سرپوشیده:

یک اصطلاح که نشان می‌دهد چقدر از زمینه مرکزی یک فرش خاص توسط طرح اشغال‌شده است. یک زمینه سرپوشیده مخالف یک زمینه باز است.

Crown

 یک پیشوند که گاهی اوقات به نام یک نوع فرش سنتی یا نام یک قالی علامت تجاری متصل می‌شود. این اغلب برای نشان دادن درجه‌ای از کیفیت استفاده می‌شود اما اهمیت واقعی ندارد.

تراکم:

اندازه‌گیری کیفیت ساختمان فرش که توسط دو عامل تعیین می‌شود: تعداد گره‌ها و ارتفاع پایه در یک ناحیه مشخص از قالیچه

دورری:

یک فرش تخت بافته‌شده در هند با استفاده از روش گلیم

Double prayer rug

یک قالیچه با قوس در هر دو انتهای زمینه

برجسته‌سازی:

تکنیک مورداستفاده در اتمام فرش‌هایی است که در آن برش‌های با پر پوشانده شده در پایه ساخته می‌شوند که رنگ‌های مختلفی دارند.

فراهان:

یک شهر در منطقه بافندگی اراک ایران. این نام اغلب برای توصیف قالیچه‌های ساخته‌شده با استفاده از طراحی هراتی است.

زمینه:

بزرگ‌ترین منطقه در فرش؛ بخش مرکزی است که توسط حاشیه‌ها محصورشده است.

پایه، اساس:

تاروپودهای کرک قالیچه

لبه:

ادامه‌ی رشته‌های تار در هر انتهای فرش. گاهی اوقات گره‌خورده یا تاِ زده است.

رنگ سیار:

یکرنگ تیره‌تر که به سمت رنگ روشن‌تر مجاور در کرک قالیچه تراوش کرده است.

فرش طرح باغی:

طراحی که در آن زمینه فرش به مربع یا مستطیل تقسیم‌شده است که شامل گیاهان و حیوانات و یا صحنه‌های در فضای باز است.

قره‌باغ:

گره ترکی را مشاهده کنید. همچنین یک سبک کلاسیک فرش ترکی (اغلب جانماز) که طراحی آن با حاشیه‌های باریک و گله‌ای به‌طور مطلق کشیده شده مشخص می‌شود.

گلد واشینگ:  

یک فرایند که معمولاً در فرش‌های افغانستان دیده می‌شود و پس از تکمیل فرآیند بافتن رنگ قرمز اصلی کرک به رنگ سایه‌های طلا و کهربا سفید می‌شود.

گول:

یک عنصر طراحی شامل یک‌چند ضلعی اسکوات، که معمولاً در ردیف‌ها و ستون‌ها قرار دارد. در یک‌زمان، هر گول مختلف نشان‌دهنده یک قشر قبیله‌ای مختلف است.

Guli hinnai

 یک طرح تکراری که شامل ردیف‌های رنگی روشن و گله‌ای حنای ساقه دار است.

Hali (qali)

 یک کلمه ترکی که به معنای فرش است.

هراتی:

رایج‌ترین الگوی تکراری در قالی‌های ایرانی. توسط گل‌وبوته‌ی محصورشده با یک لوزی آذین‌های نخلی کوچک در لبه‌ها و برگ‌های منحنی، مخروطی، و دندانه‌دار که شبیه به ماهی در گوشه‌ها هستند، شکل‌گرفته است.

هندو:

یک پیشوند که در ترکیب بانام یک نوع فرش سنتی برای شناسایی هند به‌عنوان کشور مبدأ فرش مورداستفاده قرار می‌گیرد.

Jufti

 گره‌ای که در بیش از 2 پیچ‌وتاب طبیعی بافته می‌شود. این باعث می‌شود تا زمان بافت کاهش پیدا کند اما یک قالیچه باکیفیت داخلی را به ارمغان می‌آورد. گره Jufti معمولاً جایی انجام می‌شود که در آن طرح قالی شامل مناطق بزرگ یکرنگ واحد است.

کشمیر:

یک ناحیه بافت قالی در غرب هیمالیا. این نام همچنین به‌اشتباه برای توصیف تکنیک بافندگی Soumak مورداستفاده قرار می‌گیرد.

گلیم:

یک فرش بدون کرک که در آن پودهای رنگی نمای بافتنی تمام‌شده را تشکیل می‌دهند. این اصطلاح همچنین به تاری اشاره دارد که گاهی اوقات در هر دو انتهای کرک فرش یافت می‌شود.

ردیف:

یک واحد برای اندازه‌گیری کیفیت قالی، بر اساس تعداد یا جفت نخ‌های پیچیده در یک منطقه مشخص از فرش، معمولاً یک فوت خطی. اصطلاح خط همچنین برای توصیف نوار خط حاشیه است که شامل یک ردیف تکی از گره‌ها است.

Loom

 قابی که در آن تارها متصل هستند و در طول بافتن قالی سفت گرفته می‌شوند.

Luster

 درخششی که به دلیل شستشوی شیمیایی به سطح یک فرش داده می‌شود.

Mauri

 نامی که توسط خودش یا به‌عنوان پیشوند برای توصیف فرش‌ها در طرح‌های سنتی ترکمن استفاده می‌شود.

مدالیون:

یک طرح بزرگ تکی یا یک مجموعه طرح‌هایی که در وسط زمینه قالی ظاهر می‌شوند.

Mihrab

 قوس جایگاه نماز یا یک مسجد اسلامی، همان‌طور که درزمینهٔ فرش نشان داده‌شده است. معمولاً بزرگ‌تر از 6 ½ در 4 ½ فوت نیست.

Millefleurs

 الگویی که در آن گل‌های کوچک در سراسر زمین فرش تکرار می‌شوند.

Minahani

 الگوهای تکراری لوزی‌ها که توسط درخت موهای متقاطع با گل‌وبوته در گوشه‌های لوزی‌ها و در مراکزشان شکل‌گرفته‌اند.

Mirc

طرح تکراری بوته‌های کوچکی که در ردیف‌ها مرتب‌شده‌اند.

زمینه باز:

یک زمینه رنگی جامد با یا بدون مدالیون ساده و طرح‌های گوشه‌ای. یک زمینه باز برخلاف یک زمینه پوشیده شده است.

فرش رنگی:

یک قالی که پس از بافته شدن سطح آن رنگ‌شده است. این فرایند که اغلب در فرش‌های اراک (Sarouk، Lilihan) یافت می‌شد، به‌منظور تشدید رنگ‌های مشخصی که نمی‌توانستند در سایه‌های عمیق کافی در الیاف کرک اصلی ایجاد شوند، مورد هدف قرار گرفت. امروزه تکرار قالی‌های رنگی بسیار کمتر از زمان‌های قبل است.

Palmette

 یک عنصر طراحی از یک بخش صلیبی از گل‌های بزرگ، برگ‌دار و شکل پنکه تشکیل‌شده است و معمولاً رنگارنگ است.

Panel

فرش طرح باغ و cartouche را مشاهده کنید.

گره فارسی

یک تکنیک knotting که در آن‌یک انتهای الیاف در بین دو نخ تار مجاور وانت‌های دیگر در خارج از جفت مرتب می‌شود. گره متقارن یا گره Senneh نیز نامیده می‌شود.

Pile

سطح یک فرش، شکل‌گرفته توسط انتهای بریده گره‌ها که بر روی پایه گره‌خورده‌اند.

Poshti

 اصطلاح ترکی برای حصیر یا فرش مورداستفاده قرار می‌گیرد که حدود اندازه آن 3 در 2 فوت است.

سجاده

یک قالی کوچک با طرح مهراب در طرح زمینه. با الهام از فرم‌های معماری که در یک مسجد یافت می‌شوند.

Rosette

 عنصر طراحی از منظره مستقیم متقارن گل ترکیب‌شده است. معمولاً مدور با گلبرگ‌های شعاعی است.

Runner

 یک فرش بسیار باریک. درازا از پهنا بسیار طول و دراز است.

صفوی:

سلسله حاکم در ایران در دوران طلایی فرش از قرن شانزدهم تا هجدهم. شاه‌عباس را مطالعه کنید.

Saph (saff)

یک فرش حاوی طاقچه‌های دعای متوالی است. گاهی اوقات اشاره به جانماز خانوادگی دارد. جانماز یا مهراب را مشاهده کنید.

Savonnerie

 فرش دستباف رنگی بافته‌شده در فرانسه که به‌عنوان یک مدل برای بسیاری از قالی‌های مدرن هند و ایران استفاده می‌شود. خصوصیات طرح یک مدالیون گل‌دار در یک زمینه باز با حاشیه‌های شکسته است.

گرد بافت:

لبه‌های جانبی یک قالی که توسط نخ‌های بافت پیوسته شکل می‌گیرند. گرد بافت‌ها گاهی اوقات در فرآیند مجزا پس از بافته شدن یا با پوشاندن و یا با تحت‌فشار قرار دادن پیچیده می‌شوند. یادداشت: لبه‌های بالا و پایین فرش از حاشیه.

نیمه عتیقه:

قالیچه‌ای که نه عتیقه و نه مدرن است، معمولاً بیش از 50 سال دارد. یک فرش ساخته‌شده در سبکی که دیگر تولید نمی‌شود ممکن است نیمه عتیقه نامیده شود، حتی اگر تقریباً به‌تازگی بافته‌شده باشد.

Senneh

یک تکنیک knotting؛ گره فارسی را مشاهده کنید. همچنین نام سابق یک شهر در ایران که در آن قالیچه‌های تک بافت بافته‌شده بود.

Seraband

 یک الگویی که در آن ردیف‌ها و ستون‌های بته‌ها در سراسر زمینه قالی تکرار می‌شوند. میر را مشاهده کنید.

شاه‌عباس:

یک الگوی پیچیده که اغلب در طرح‌هایی استفاده می‌شود که زمینه‌ی فرش را پوشش می‌دهند. متشکل از پیچک‌های در هم بافته و درخت‌های مو با آذین نخلی، گل‌وبوته، و گاهی گدان‌ها و دسته‌های ابر. نامیده شده برای بزرگ‌ترین حامی هنرها در طول سال طلایی بافت فرش ایرانی.

Shed

جدایی V شکل رشته‌های تار متناوب در نساجی، که از طریق آن پودها عبور می‌کنند.

Soumak

فرش تخت بافته‌شده یا بدون کرک که در آن الیاف تشکیل‌دهنده الگو 2 یا چهارتار را نادیده می‌گیرند و به زیر یک یا دوتار بازمی‌گردند، برخلاف روش kelim، که از تکنیک بافت سبدی استفاده می‌کند.

Spanish knot

تنوع غیرعادی گره ترکی، که در آن‌یک گره در هر رشته تار تک دیگر با تارهای گره‌زده شده متناوب در هر ردیف گره‌زده می‌شود.

Tree of life

طرح نمایانگر یک درخت بزرگ است که زمینه فرش را به دونیمه تقسیم می‌کند.

Turkibaff

 فرش ساخته‌شده با گره‌های ترکی

گره ترکی:

یک تکنیک گره زدن که در آن الیاف کرک در اطراف دو نخ تار مجاور پیچیده شده است و سپس میان آن‌ها آورده می‌شود. همچنین گره Ghiordes نامیده می‌شود.

ترکمن:

یک نام عمومی که به طرح‌های هندسی، و تکراری اشاره دارد که در اصل توسط قبایل عشایر آسیای مرکزی بافته‌شده است.

Tufting

 یک فرآیند که در آن الیاف کرک شکل‌دهنده الگو با استفاده از دستگاه دستی به پایه فرش وارد می‌شوند.

Verneh

فرش مسطح بافته‌شده به‌طور هندسی از رشته‌های گلیم باریک ساخته‌شده است که به هم دوخته‌شده‌اند.

Warp

 نخ‌های پایه قالی که از بالا تا پایین دستگاه بافندگی به نخ کشیده شده‌اند. در قالی‌های مشرقی و فارسی، گره‌ها بر روی رشته‌های تار گره‌زده می‌شوند که همچنین حاشیه‌ها در انتهای قالی کامل شده را تشکیل می‌دهد.

Weft

نخ‌های پایه قالی که در میان عرض دستگاه بافندگی به نخ کشیده شده است. این نخ‌ها از طریق رشته‌های تار متناوب پس‌ازاینکه هر سطر گره‌ها گره شده است، عبور می‌کنند. آن‌ها برای محافظت از گره‌ها در محل به کار می‌روند و همچنین بخشی از طرفین فرش را تشکیل می‌دهند.

Zel-i-Sultan

یک سبک قالی که زمانی در منطقه Faraghan/Sarouk اراک ایران ساخته‌شده است. اصطلاح در حال حاضر به یک طرح تکراری ساخته‌شده از گلدان‌های کوچک گل رز یا گل قرمز اشاره دارد.